BURSA “HIZLI TRENDE BURSA NEREDE'”Yİ KONUŞTU

Bursa Kent Konseyi, Bursa için önemli bir konuyu daha kamuoyunun tartışmasına açarak bir ilke daha imza attı. Hızlı Tren ve Ä°stanbul – Ä°zmir Otoyolu Körfez GeçiÅŸi’nde Bursa’nın yeri Bursa Kent Konseyi’nin “Bursa KonuÅŸuyor” toplantılarında enine boyuna tartışıldı.

Bursa Kent Konseyi’nin Merinos Kültür Merkezi BaÅŸkanlık Binası’nda yapılan toplantısında, Türkiye Devlet Demiryolları Genel Müdürü Süleyman Karaman, Ankara – Ä°stanbul hızlı tren hattı ve Bursa’nın bu hattaki yeri ile ilgili bilgiler verdi. Hızlı trenin geliÅŸmiÅŸ ülkelerin en büyük ve prestijli taşıma proje olduÄŸuna iÅŸaret eden Karaman, bu trenin Bursa’ya gelmesini isteyen herkese teÅŸekkür etti. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulduÄŸunda Bursa’da demiryolları bulunduÄŸuna iÅŸaret eden Karaman, ilerleyen zamanlarda çeÅŸitli sebeplerden ötürü bu hattın kaldırıldığını ifade etti. Türkiye’nin ilk kurulduÄŸunda 4 bin 136 kilometre hat varken Cumhuriyetin ilk yıllarından 1950’li yıllara kadar her yıl 134 kilometre hat döşendiÄŸini hatırlatan Karaman, 1950’lerden 2004 yıllına kadar ise yılda 14 kilometre hat yapılabildiÄŸini vurguladı. 2003’ten bugüne kadar ise demiryollarına siyasi iktidar ve kamuoyunun destek vermeye baÅŸladığına iÅŸaret eden Karaman, “Bu geliÅŸme herkesin tren istemesiyle ilgilidir. Demiryolları tren istemekle demiryolları geliÅŸiyor” dedi.

“Türkiye Avrupa ile Asya arasında iki ucu kesik köprü”

Devlet Demiryolları’nın 6 yılda yaptığı yenilenme çalışmalarından da söz eden Karaman, Türkiye’nin Asya ile Avrupa arasında 75 milyar dolarlık bir taşımacılık hacmi olduÄŸunu ancak Türkiye’nin taşımcılıktaki eksiklikleri sebebiyle bunun yüzde 5’ni dahi alamadığına dikkati çekti. Bu yüzden Türkiye’nin Avrupa ile Asya arasında adeta iki ucu kesik bir köprü olduÄŸunu söyleyen Karaman, bu köprünün tamamlanması için demiryolu ve raylı sistem hatlarını hayata geçirilmeye çalışıldığını belirtti. Tüm demiryolları haritalarında Bursa’nın yer aldığına iÅŸaret eden Karaman, “Hepimiz demiryolunun bir ucunun Bursa’da olmasını istiyor. Ancak bunun ne zaman ve nasıl yapılacağı projeler netleÅŸtikten sonra belli olacak. Bursa demiryollarının gündeminde her zaman vardır” dedi.

“Bursa, Ankara – Ä°stanbul demiryollu ağına mutlaka dahil edilecek”

Ankara – Ä°stanbul hızlı tren projesine üniversitelerden de demiryolu iÅŸletmelerinin içinden de tepkilerin olduÄŸuna iÅŸaret eden Karaman, “Bursa’nın körfez geçiÅŸi ile Ä°stanbul’a baÄŸlanması ÅŸarttı. Ancak ya otoban ihalesi yap – iÅŸlet – devret modeliyle gerçekleÅŸtirilecekti ya da demiryolları aynı sistemle yapılacaktı. Ä°kisini birden yap – iÅŸlet – devre modeli ile hayata geçirilemiyordu. Bursa sadece demiryolu açısından deÄŸil otoban olarak da önemli bir geçiÅŸ noktasıydı. Türkiye’de otobanın geliÅŸimi de riske atılmak istenmediÄŸi için körfez geçiÅŸindeki demiryolu köprüsü iptal edildi. Ancak bu her ÅŸey bitti anlamına gelmez. 2023 yılına kadar 11 bin 599 kilometre demiryolunu 22 bin 504 kilometreye ulaÅŸtırmaya çalışıyoruz ve Bursa bu hattın bir ucunda mutlaka olacak. Körfez geçiÅŸine demiryolu yapılması bizim için de çok faydalı bir yatırımdır. Bu zor bir iÅŸ deÄŸil daha sonra da yapılabilecek bir çalışma. Ancak sonuç itibarıyla Bursa belki körfez köprüsüyle deÄŸil ama bir ÅŸekilde Ankara – Ä°stanbul demiryolu hattına dahil edilecektir” dedi.

“Hızlı tren 21. yüzyılın en önemli ulaÅŸtırma türüdür”

Ä°stanbul Teknik Ãœniversitesi Öğretim Ãœyesi ve Ä°stanbul Okan Ãœniversitesi Ulaşım Ana Bilim Dalı BaÅŸkanı Prof. Dr. Güngör Evren ise hızlı trenin önemi ve Bursa’nın bu hatta dahil edilmesiyle saÄŸlanacak faydalar hakkında katılımcılara bilgiler verdi. Ä°lk yüksek hızlı demiryolunun Tokyo olimpiyatları sebebiyle Osaka’da yapıldığını hatırlatan Prof. Dr. Evren, 21. yüzyılın en önemli ulaÅŸtırma türünün hızlı tren olduÄŸuna iÅŸaret ederek, hızlı trenin ileride yolcu taşımacılığının eksenine oturacağını vurguladı. Havayoluna ve karayoluna rakip olacak hızlı trenin onların eksik kaldığı yerleri tamamlayacağını anlatan Prof. Dr. Evren, “AB Bakanlar Konseyi 2015 yılına kadar 30 bin kilometre hızlı demiryolu projesini hayata geçirmeyi hedeflemektedir. Ankara – Ä°stanbul yüksek hızlı demiryolu iyi bir giriÅŸimdir. Ancak mevcut hatta paralel olarak gitmesi uzun olduÄŸu için uygun deÄŸildir. Ä°stanbul – Ankara arası demiryolu ile 533 kilometre, karayolu ise 440 kilometre civarındadır. Hızla zamandan kazanmaya çalışılırken, yol mesafesinden kaybediyoruz” dedi.

“Türkiye’nin kavÅŸağı Bursa”

Bursa’nın, Ä°stanbul, Ankara ve Ä°zmir arasında bir kavÅŸak konumunda olduÄŸuna iÅŸaret eden Prof. Dr. Evren, “Biz bu kavÅŸak konumunu bugüne kadar göremedik. Ä°stanbul – Ä°zmir Otoyolu Körfez GeçiÅŸi yapılacak ve köprünün üzerinde de demiryolu hatlarının olduÄŸunu duyduk. Bu yalnızca Bursa adına deÄŸil Türkiye ulaşımı adına çok önemliydi. Ama sonra ne olduysa oldu ve AÄŸustos 2008’deki bir açıklama ile körfez geçiÅŸinden demiryolu hatlarının kaldırıldığı söylendi. Bunun üzerine biz de farklı projeler üzerinde konuÅŸtuk. Ankara – Ä°stanbul hızlı tren projesinde Bursa’ya baÄŸlantı yapılmasını deÄŸerlendirdik. Hızlı trenin Bursa’ya baÄŸlanmasıyla Ä°stanbul ile Bursa’nın arası 1 saatin altına düşüyor. Bursa ile Ä°zmir arası 2 saatin altına düşüyor. Böylece Ä°stanbul’dan Ankara’ya da 3 saatten az bir zamanda ulaşılmış oluyor. Çünkü Bursa Ä°stanbul’a Osmaneli’den daha yakındır.

Åžu andaki projeye alternatif bir proje ile Ankara – Ä°stanbul baÄŸlantısına Bursa eklenirken, Ankara ile Ä°stanbul arası da kısalmış oluyor” diye konuÅŸtu.

“Finansman demiryolu iptali için sebep olamaz”

Hızlı tren körfez geçiÅŸinin finansman nedeniyle iptal edilmesinin kabul edilemez olduÄŸunu vurgulayan Prof. Dr. Evren, “BaÅŸlangıcında körfezden demiryolu geçiÅŸi maliyetli gelebilir. Ancak bunlar ileride daha büyük faydalar saÄŸlayacaktır. Körfez geçiÅŸinin iptali yalnızca 1 milyar 200 bin lira dolayında bir tasarruf saÄŸlar. Ancak Bursa’nın eklenmesiyle hatta 150 kilometrelik güzergah kısaldığı için daha büyük faydalar saÄŸlanacak. Körfez köprüsü geçiÅŸi yapıldığında Osmaneli – Bursa baÄŸlantısına da gerek kalmayacaktır” ÅŸeklinde konuÅŸtu.

“Demiryolunu, rant engelliyor”

Ä°nÅŸaat Mühendisleri Odası BaÅŸkanı Necati Åžahin ise, Bursalıların demiryoluna hasretinin büyük olduÄŸunu söyledi. Türkiye’de demiryolu ağının yüzde 43’ünün Osmanlı döneminden kalma olduÄŸuna dikkati çeken Åžahin, “2003 yılından bu yana yılda 113 kilometre demiryolu inÅŸa edilmiÅŸtir. Bugün ise otoyoldan demiryolu hattının çıkarılması, demiryollarının yapılmasını istemeyen, otoyola rakip olmasını istemeyen iÅŸletmeciler, lastikçiler, akücülerin yani rantı alanların 1950 yılından beri yürüttüğü bir plandır” dedi. Bugün Konya hızlı tren hattının bitmek üzere olduÄŸunu hatırlatan Åžahin, “Konya Bursa’dan öncelikli midir? Önce Türkiye’nin doÄŸusu ile batısı ve büyük kentler birbirine baÄŸlanmalıdır. Edirne’den Türkiye’nin bir ucuna baÄŸlanması gerekiyor. Bu yüzden körfez demiryolu hattı mutlaka yapılmalıdır. Çünkü Bursa’nın Ä°stanbul, Ankara, Ä°zmir ve hatta Antalya ile dahi baÄŸlantısında ileride sıkıntılar olacaktır. Körfez köprüsünden demiryolu geçiÅŸi zaruridir” ÅŸeklinde konuÅŸtu.

“Bugüne kadar demiryolunun Bursa’dan geçmemesi Devlet Demiryolları’nın ulaşım politikasının ayıbıdır”

Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Yönetim Kurulu Başkanvekili Ali Hazır da dünyada yatırımcıların ve turistlerin gitmek istedikleri bölgenin önce ulaşım noktalarına baktığına dikkati çekti. Bir bölgenin ve ülkenin gelişebilmesi için ulaşımın gelişmesinin şart olduğunu belirten Hazır, şunları söyledi:

“Bursa ihracat yönüyle Ä°stanbul’dan sonra Türkiye’nin ikinci büyük kenti. Nüfus yapısı itibarıyla Türkiye’nin 4 büyük kentidir. Ä°stanbul – Ankara arasındaki trenin Bursa’dan geçmesini tartışıyoruz. Ä°stanbul ile Ankara Türkiye’nin birinci ve ikinci büyük kentidir ve mutlaka baÄŸlanması lazım. Bunlardan sonra ise gelen ekonomik açıdan Türkiye’nin ikinci büyük kenti olan Bursa’nın da Ankara ve Ä°stanbul’la baÄŸlanması ÅŸarttır. Bırakın hızlı treni normal demiryolunun Bursa’dan geçmiyor olmasını devlet demiryollarının ulaşım politikasının bir ayıbı olarak görüyorum. BTSO Bursa’nın bu talebinin arkasında ve takipçisi olacaktır. Bakanımız, valimiz, belediye baÅŸkanımız ve milletvekillerimizle birlikte bu hedefe ulaÅŸmak için gece gündüz çalışmaya hazırız.”

“Kilometrelerce yürümeye hazırım”

Bursa’ya demiryolu gelmesiyle ilgili mücadelede en önde gelen isimlerden biri olarak tanınan CHP Bursa Milletvekili Kemal Demirel, bu kampanya çerçevesinde 200 kilometrenin üzerinde yol yürüdüğünü ve daha da yürümeye hazır olduÄŸunu söyledi. En başından beri demiryolunun Bursa’ya getirilmesi için elinden geleni yaptığını ifade eden Demirel, “Bu projeye sahip çıkan tüm Bursalılara ve kent dinamiklerine teÅŸekkür ediyorum. Her doÄŸru bir ilke olarak ortaya çıkmalıdır. Demiryolu için tüm Bursa’yı ve tüm sivil toplum kuruluÅŸlarını Heykel merkezden Ankara Yolu’na kadar yürümeye davet ediyorum” dedi.

“Bursa Türkiye’nin lokomotifidir”

Vali Åžahabettin Harput ise Bursa için en önemli konulardan birinin kent gündemine alınmasının ve bu meseleye sahiplenilmesi açısından bu toplantıyı düzenleyen Bursa Kent Konseyi BaÅŸkanı Semih Pala’ya teÅŸekkür etti. Bursa’nın Türkiye ekonomisinin yüzde 70’nin ve nüfusunun yüzde 30’dan fazlasının yaÅŸadığı bir kent olduÄŸuna iÅŸaret eden Vali Harput, “Bursa’ya yapılacak ve Bursa’dan gerçekleÅŸecek her ÅŸey yalnızca bu kente deÄŸil tüm Türkiye’ye fayda saÄŸlayacaktır. Bursa Türkiye’nin lokomotifidir. Bursa’nın kaynaklarının deÄŸerlendirilmesi ve bu kentteki imkanların milli ekonomiye kazandırılması Türkiye için büyük önem taşıyor. Bursa 2008 yılında yapılan bir araÅŸtırmaya göre Türkiye’de en hızlı geliÅŸen ildir. Sonra Ankara, Ä°stanbul ve Ä°zmir geliyor. Böyle bir ilin hala havaalanı ve demiryolu ulaşımında istenilen yerde olmaması bizi üzüyor” dedi. Hızlı trenin Ankara – Ä°stanbul etabının Bursa’dan geçmesinin faydasının apaçık ortada olduÄŸuna dikkati çeken Harput, bundan sonra nasıl bir güzergahla körfez geçiÅŸine demiryolunun aktarabileceÄŸi ilgili çalışmaların yapılacağı ve tüm Bursa’nın bu çalışmaya destek vereceÄŸine inandığını sözlerine ekledi. Bursa Kent Konseyi BaÅŸkanı Mehmet Semih Pala ise samimi açıklamaları ve Bursa’ya desteÄŸi için TCDD Genel Müdürü Karama’a ve tüm katılımcılara teÅŸekkür etti. Hızlı tren fırsatının henüz kaçmadığını belirten Pala, tüm kent dinamikleriyle birlikte çalışarak hızlı trenin Bursa ile buluÅŸturulacağına inancının sonsuz olduÄŸunu ifade etti. Pala, Ankara’daki toplantısı nedeniyle konseye katılamayan BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanı Recep Altepe’nin bu konuyu destekleyen mesajını da katılımcılara aktardı. Kent Konseyi Bursa BuluÅŸması’na TCDD Genel Müdürü Karaman, Vali Harput, Bursa Milletvekilli Demirel ile Abdullah Özer ve çok sayıda Bursalı katıldı. Toplantıya, Devlet Bakanı Faruk Çelik ile AK Parti Bursa milletvekillerinin Kızılcahamam’daki toplantılarından dolayı katılamadığı bildirildi.